tirsdag den 5. juni 2012

Grafik gør mig glad..

Jeg har længe ikke haft lysten og motivationen til at lave grafik..
Det har været svært at sætte sig selv op til at lave noget, som alligevel bare ryger hjem i en kasse og ligge..

Men de sidste halvanden uge har jeg fået lavet nogle trykplader og fundet nogle billeder som vil blive gode som tryk..

Så efter terapi i dag, som tog lidt tungt på tankerne, satte jeg mig for at nu skulle jeg ud og lave grafik.

Fik sovet en time inden..

Cyklede ud på skolen og gjorde klar. Musik i ørerne og så i sving.
Jeg glemte alt om tid og sted, når jeg ryger ind i den lille lukkede verden jeg danner mig når jeg står og tænker farver.

Jeg lavede 4 xerolitografier af Heidi fra Kbh (xerolitografi er en fotokopi man dupper farver på) og 3 tryk collografi af hende også..

Xerolito

collografi


Da jeg kom hjem fik jeg billederne smidt ind på computeren.. Loggede på den side hvor vi skriver sammen hver dag og spurgte om hun ville se et par billeder jeg har lavet af hende. 

Hun blev meget glad for dem.... 
Jeg havde fandme også nervøse trækninger mens jeg ventede på hendes dom. 

Jeg ville ønske jeg kunne lave en hel serie tryk med hende..
Hun er så forbandet smuk på billeder. 

7 kommentarer:

  1. hej frøken fyn jeg er vild med dine to prints de er vildt flotte.:)
    Jeg har selv prøvet lidt grafik, men vil godt høre hvad du helt præcist har gjort teknisk for at lave en xerolitografi som den første, og hvordan har du fået hendes hår på collografien så flot sort?
    kh Line

    SvarSlet
  2. Hej Line :)

    Mange tak skal du have..

    Jeg har fået taget en ordentlig kopi af billedet i en fotokopibutik.. Deres toner er bare perfekt til xerolito.
    Et godt lag med Gummi O eller arabi gummi og så ellers bare duppe til hele kopien er tæt..

    Jeg er ellers ikke fan af xerolito, men de få gange jeg har lavet det, har de siddet lige i skabet :)

    Jamen med collografien fjernede jeg bare pappet, helt ind til kernen, og så bliver det så sort.

    Gav det mening?

    Hvis du bor på fyn (odense) så skal jeg faktisk udstille, sammen med de andre nye der er kommet ind på grafisk værksted, i januar måned.

    Hvis du vil se lidt mere af hvad jeg har lavet, så lur
    www.jennysartgallery.com ud :) (ikke alt nyt er kommet på siden, endnu)

    Kunne du ikke tænke dig at lave grafik igen?
    Jeg kan ikke undvære det igen.. Det har grebet mig fuldstændig.

    KH

    Jenny

    SvarSlet
  3. Hej Jenny tak for hurtigt svar.Jeg skal lige forstå helt rigtigt med xerolito: først gummi over kopien, gummiet tørre, og så duppe trykfarve på motiv, tørre overskydende farve af med klud og så trykke - er det sådan?
    Det med håret forstod jeg godt - det er så flot. Jeg regner med selv at lave grafik en af juledagen. Jeg bor i Skanderborg og vil helt sikkert holde øje med dine udstillinger kh og på forhånd tak Line

    SvarSlet
  4. Hej igen :)
    Det er da så lidt... Hjælper gerne :)

    Xerolito er det, gummi under kopien, gummi på kopien og så duppe farve på..

    Collogrfi er så smøre farve på trykpladen, tørre af med tarlatan (en slags groft net) og så sidste touch med madpapir hehe..

    Jeg hjælper dig gerne med gode råd, hvis det er :)
    Jeg har lavet collografi i snart 7 år.. så der er en god lang øvelse bag :)

    Okay cool :)
    Så må jeg holde dig up to date herinde..

    Du skal bare skrive alt det du vil..

    SvarSlet
  5. Hej Jenny igen :) altså 2 gange gummi på. Det vil sige, at papiret først skal smøres ind i gummi, så en tur i kopimaskinen med motiv på og så gummi på en gang til, inden indfarvning?
    Har jeg forstået det ret? på forhånd tak endnu engang kh Line

    SvarSlet
  6. Nej nej..

    Du har kopien... så smører du gummi på bordet, så kopien ovenpå, så et lag gummi på kopien (kunsten er så her at papiret ikke folder og buler for meget) og så kan du duppe farve på :)

    SvarSlet
  7. Hej Line :)

    Fik du nogensinde lavet det grafik du skrev om længere oppe i kommentarerne og hvis ja... Lykkedes det til fulde?

    SvarSlet